كيف تصبح مبدعاً ؟؟

2 أغسطس، 2015

8 تعليقات

 

من بداية ما بدأت اتعلم التصميم، كنت دايماً بافكر ازاي المصممين الرائعين دول بيقدروا يبدعوا بالشكل ده،

وكان السؤال الدائم لأي مصمم بتعلم منه “من أين لك هذه الفكرة ؟؟ ”

لم يكن من السهل الرد على هذا السؤال، لكن كان دايماً الاسئلة دي بتشغل بالي، من اين أأتي بالابداع ؟؟ هل هو شئ قابل للتعلم ؟؟ ازاي اقدر افكر بطريقة ابداعية ؟؟

“سر الابداع هو ان تعرف كيف تخفي مصادرك.”
~ ألبرت أينشتاين

بعد سنين من محاولة التعلم الذاتي، والبحث في المصادر عالانترنت وغيره وبمساعدة مصممين اصدقاء صنعت قائمة بسيطة لنفسي من فين باقدر احصل على الابداع واقدر افكر بطريقة مبدعة واختصرتهم في حاجتين

الخريطة الذهنية

وايه يعني ؟؟ ما كل الناس تعرف اي هي الخريطة الذهنية، لكن هل انت بتستخدمها بافضل طريقة، مفتاح استخدامها بالطريقة المثلى هو ابتكار طريقتك انت الشخصية.

  • هل انت بتستخدم كلمات او صور ولا الاتنين ؟؟
  • هل بتستخدم مجموعة مختلفة من الالوان ؟؟
  • هل بتستخدم نظام هرمي ؟ نظام العدد؟ الخطوط العريضة؟ الدوائر؟؟
  • هل بتستخدم كلمات عشوائية عشان تلهمك؟ ولا كلمات متصلة؟ ولا الاتنين سوا؟؟
  • بتوصل الافكار ببعض ؟ ولا بتبدأ من جديد لكل فكرة؟؟

لازم تلاقي افضل طريقة تناسبك انت، عشان توصل للمفتاح للافكار العظيمة وتدفق الابداع عن طريق ايجاد طريقتك الشخصية، لان مش كل الناس زي بعضها

مثال بسيط | لما كنت بتجمع مع فريق في عمل تطوعي او غيره عشان نوجد اسم لحدث او اسم للفريق نفسه، كانت افضل طريقة هي اننا نكتب نقط عن هدفنا من الاسم وايه اللي ينفع له وايه اللي مينفعش له وبعدين نبدأ نكتب اي اسم يخطر على بال اي حد ونوصل كل الافكار دي ببعض وفي النهاية كنا بنوصل لحل رائع.

العثور على الإلهام (الافكار)

لو حتى بعد ما حاولت في الخريطة الذهنية، ومش لاقي افكار ابداعية، وجدت لك طريقة اروع للحصول على الافكار والابداع وهي انك تشوف اعمال/ افكار اشخاص اخريين وتبدأ من هنا ^_^

حاول البحث في الكتب والمجلات والمواقع عالانترنت او على ارض الواقع او اي مكان يخطر على بالك !
اقرأ عن واحد من اروع مواقع الالهام بينتريست ببساطة

بالرغم من ان الخريطة الذهنية والبحث عن الالهام اتنين من اهم الوسائل للتفكير بابداع والحصول على افكار ابداعية، لكن في طرق ووسائل اكتر لكي تصبح مبدعاً، ببساطة جرب البحث مرة اخرى في جوجل، او اكمل قراءة التدوينة ^_^

طرق اخرى للابداع

هل سبق وجربت واحدة من الاساليب ادناه؟ حاول وستفاجأ بالنتائج !

  • استرخي – خدلك لحظة لعمل شئ يجعلك سعيداً، شئ بيجلبك المرح والسعادة، شئ بتحبه، اتمشى، اسبح في البحر، اقرأ شئ يخلي مودك كويس، اكتب افكار على ورقة.Light_Bulb_2_by_ThE_uNiQuE
  • اشكر – بالمعنى الحقيقة لمعنى كلمة الشكر والحمد، فكر في كل الاشياء اللي بتديلك طاقة ايجابية وحيوية، اشعر بالحب في قلبك على كل النعم وهدايا ربنا عز وجل في حياتك، وقتها هتتحرك جواك طاقة للابداع خيالية.
  • حرك خيالك – الخيال من النعم الكبيرة لو استخدمناها صح لانها ممكن تخليك تعيش قصة جوه دماغك بكل تفاصيلها كانها حقيقة، فابدأ غمض عينيك واتخيل مشهد او موقف واتفرج عالالوان وشوف وركز واستشعر كل شئ.
  • عيش اللحظة – نصيحة حقيقة وبجد من ناس عظماء وناجحين، انك مش هاتقدر تطلع ابداع من غير ما تعيش اللحظة بمعنى وقت الاكل ركز في الاكل، وقت المرح ركز في المرح … اعطي كل تركيزك للي بتقوم بعمله حالاً.
  • إلهم نفسك – عود نفسك على رؤية الاشياء الجميلة،اقرأ شئ ملهم او شاهد فيديو عن الابداع والتفكيراو اتكلم مع حد بتحبه.
  • ارسم – كان بالنسبة لي شئ مضحك جداً لاني رسمي كان سئ للغاية، مرن نفسك دايماً،لان الرسم شئ حقيقي بيغير تفكيرك.
  • ابحث عن البدائل – خليك فضولي، متوقفش تفكير عن ان ممكن في طريقة تانية لعمل شئ معين، حتى لو الطريق البديل مستحيل .. حاول ومتوقفش.
  • كن منفتحاً – ما ترميش اي فكرة تجيلك بعيد، ما تحاولش تحكم عالفكرة من بدايتها وقدر كل فكرة جت على بالك، حتى اللي انت شعرت بانها فكرة غبية، من الممكن جداً بالعمل عليها وتطويرها تكون افضل الافكار.
  • فكر عالورق – مع مجموعة اوراق ممكن تسجل اي شئ يخطر على بالك، من فكرة او رسمة او كلمات مبعثرة في كل اتجاه، وجدت ان من افضل الوسائل هي تسجيل كل الافكار والعبارات والكلمات وكل شئ ستخرج بالنهاية بفكرة واحدة او بعدة افكار رائعة ومختلفة.

ما هي الطرق والوسائل الاخرى التي تستخدمها لتكون مبدعاً ؟؟

Share on Facebook30Tweet about this on TwitterEmail this to someone